1. Peter 3 begynner med ord til kvinner som er gift med ikke-kristne menn (se: 1 Peter 3:1)
Det fortsetter så med en oppsummering som har følgende bevegelse:
Fra generell instruksjon til en tekst fra det gamle testamentet (1. Peter 3:8-12
Fra lidelse til Jesu eksempel (1. Peter 3:13-22)
Under lupen
1. Peter 3:1-6: Forhold mellom troende kvinner og ikke-troende menn1
Dette er en tekst som man som moderne leser lett kan reagere på uten å ha særlig innblikk i den sosiale strukturen på tiden da brevet ble skrevet
Mange i de høyere sosiale lag mente at kvinner var, av naturen, underlegen mannen – selv om dette var ved å myknes noe opp med den stoiske filosofen Musonius2
I første vers gjør Peter det tydelig at han snakker om kristne kvinner som er gift med ikke-kristne menn
I en slik situasjon råder Peter kvinnene til å vise sine menn i praksis hva budskapet om Jesus handler om – kanskje de ikke tror Ordet, men blir overbevist om å ta imot Jesus når de ser det i praksis
Oppfordringen om at kvinner skal underordne seg sine menn er ikke ment som et generelt bud (noe Paulus bekrefter i Galaterne 3:28)
Utfordringer knyttet til hva nyomvendte kvinner (og menn) skulle gjøre når deres partner ikke tok imot Jesus var viktig (se også 1. Korinterne 7:12-16)
Peter har et budskap til kvinner og på samme måte til menn
I Gresk-romersk kultur ble kvinnen sett på som det svakere kjønn – fysisk og med tanke på sosial status
Mulig han også har i tankene tradisjonen om at mannens bønn til gudene var avgjørende for husholdningens fremgang og dermed også byens fremgang
Peter snur det hele på hodet og sier til både mann og kvinne: «sammen skal dere arve nåden og livet» (1. Peter 3:7) – et prinsipp som passer langt bedre med at Gud skapte både mann og kvinne sammen i sitt bilde (1. Mosebok 1:27)
Paul J. Achtemeier, 1 Peter: A Commentary on First Peter, ed. Eldon Jay Epp, Hermeneia—a Critical and Historical Commentary on the Bible (Minneapolis, MN: Fortress Press, 1996), 206ff. ↩︎
Paul J. Achtemeier, 1 Peter: A Commentary on First Peter, ed. Eldon Jay Epp, Hermeneia—a Critical and Historical Commentary on the Bible (Minneapolis, MN: Fortress Press, 1996), 207. ↩︎
Karen H. Jobes, 1 Peter, Baker Exegetical Commentary on the New Testament (Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2005), 209. ↩︎