1. Peter 3

·

·

Bibelteksten: 1. Peter 3

Fugleperspektiv
  • 1. Peter 3 begynner med ord til kvinner som er gift med ikke-kristne menn (se: 1 Peter 3:1)
  • Det fortsetter så med en oppsummering som har følgende bevegelse:
    • Fra generell instruksjon til en tekst fra det gamle testamentet (1. Peter 3:8-12
    • Fra lidelse til Jesu eksempel (1. Peter 3:13-22)
Under lupen
  • 1. Peter 3:1-6: Forhold mellom troende kvinner og ikke-troende menn1
    • Dette er en tekst som man som moderne leser lett kan reagere på uten å ha særlig innblikk i den sosiale strukturen på tiden da brevet ble skrevet
    • Mange i de høyere sosiale lag mente at kvinner var, av naturen, underlegen mannen – selv om dette var ved å myknes noe opp med den stoiske filosofen Musonius2
    • I første vers gjør Peter det tydelig at han snakker om kristne kvinner som er gift med ikke-kristne menn
      • I en slik situasjon råder Peter kvinnene til å vise sine menn i praksis hva budskapet om Jesus handler om – kanskje de ikke tror Ordet, men blir overbevist om å ta imot Jesus når de ser det i praksis
      • Oppfordringen om at kvinner skal underordne seg sine menn er ikke ment som et generelt bud (noe Paulus bekrefter i Galaterne 3:28)
      • Utfordringer knyttet til hva nyomvendte kvinner (og menn) skulle gjøre når deres partner ikke tok imot Jesus var viktig (se også 1. Korinterne 7:12-16)
  • 1. Peter 3:7: Det sterkere kjønn?3
    • Peter har et budskap til kvinner og på samme måte til menn
    • I Gresk-romersk kultur ble kvinnen sett på som det svakere kjønn – fysisk og med tanke på sosial status
    • Mulig han også har i tankene tradisjonen om at mannens bønn til gudene var avgjørende for husholdningens fremgang og dermed også byens fremgang
    • Peter snur det hele på hodet og sier til både mann og kvinne: «sammen skal dere arve nåden og livet» (1. Peter 3:7) – et prinsipp som passer langt bedre med at Gud skapte både mann og kvinne sammen i sitt bilde (1. Mosebok 1:27)
  1. Paul J. Achtemeier, 1 Peter: A Commentary on First Peter, ed. Eldon Jay Epp, Hermeneia—a Critical and Historical Commentary on the Bible (Minneapolis, MN: Fortress Press, 1996), 206ff. ↩︎
  2. Paul J. Achtemeier, 1 Peter: A Commentary on First Peter, ed. Eldon Jay Epp, Hermeneia—a Critical and Historical Commentary on the Bible (Minneapolis, MN: Fortress Press, 1996), 207. ↩︎
  3. Karen H. Jobes, 1 Peter, Baker Exegetical Commentary on the New Testament (Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2005), 209. ↩︎