Når Peter beskriver hvordan Lot «ble pint» på grunn av ondskapen skaper det en skarp kontrast mellom de ugudelige og den rettferdige Lot
Men 1. Mosebok beskriver ikke Lot som rettferdig (se: 1. Mosebok 19:30-38)
Dog viste han gjestfrihet og tok imot englene som kom til ham
2. Peter 2:15: I Bileams fotspor
Bileam er en enigmatisk person i Bibelen og nevnes mange ganger (se: 5. Mosebok 23:4-5, Josva 13:22, 24:9-10, Nehemja 13:1-2, Mika 6:5, Åpenbaringen 2:14)3
Historien om Bileam kan man lese i 4. Mosebok 22-24
Han ble bedt om å forbanne Israels folk for penger
Han endte opp med å velsigne dem istedet
Han ble stoppet av en engel langs veien, men det var bare eselet som så engelen og eselet fikk evnen til å snakke til Bileam
Jødisk historie skylder på Bileam for at Israelittene falt for mideanittiske kvinner og ble ledet bort fra Gud (4. Mosebok 25)
Det at Peter kaller Bileam for «Bosors sønn» er merkelig, for i det gamle testamentet kalles han for «Beors sønn»
Dette kan være et ordspill på det Hebraiske ordet basar («kjøtt») som kan hinte til at Bileam var feit som blir en karikatur av hans karakter4
Douglas J. Moo, 2 Peter, Jude, The NIV Application Commentary (Grand Rapids, MI: Zondervan Publishing House, 1996), 100–101. ↩︎
Richard J. Bauckham, 2 Peter, Jude, vol. 50, Word Biblical Commentary (Dallas: Word, Incorporated, 1983), 252. ↩︎
Douglas J. Moo, 2 Peter, Jude, The NIV Application Commentary (Grand Rapids, MI: Zondervan Publishing House, 1996), 128. ↩︎
Douglas J. Moo, 2 Peter, Jude, The NIV Application Commentary (Grand Rapids, MI: Zondervan Publishing House, 1996), 128. ↩︎