Bibelteksten: Marku 11
Fugleperspektiv
- Vi trer nå inn i den delen av Markusevangeliet der Jesus er i Jerusalem – og samtidig kommer vi inn i en seksjon der Jesus er i konflikt med lederne i tempelet
- Jesus har vært «på vei til Jerusalem» siden Markus 8:27
- Tempelet var sentrum av jødenes religiøse liv og her ser vi at Jesus går «rett i strupen» på det religiøse systemet på hans tid
- Markus 11-16 er påskeuken – det betyr at 1/3 av hele Markusevangeliet handler om Jesu’ siste uke!
- Men det er sannsynlig at Markus har komprimert en del av hendelsene (i Markus 14:49 får man inntrykk av at det var mer enn 1 uke)
Under lupen
- Markus 11:9-10: Folkemengden synger: Hosianna!1
- Både Matteus (Matteus 21:5) og Johannes (Johannes 12:15) velger her å sitere Sakarja 9:9 som er en tydelig Messias-profeti
- Men Markus er opptatt av hemmelighold og velger å heller sitere Salme 118:25-26 som ikke er en referanse til messias, men en velsignelse til pilgrimmer som kom inn i Jerusalem
- Og når folkemengden roper om «vår far Davids rike» så kan det virke som de har misforstått; for Jesus snakket ikke om det riket, men om «Guds rike»
- Markus 11:11: Det store antiklimakset
- Jesus er presentert som Messias, han har vært på vei mot Jerusalem siden Markus 8:27 og han rir inn i Jerusalem under jubelrop og så kommer han til jødedeommens sentrum: tempelet
- … og så ser han seg omkring og drar!
- Dette var jo øyeblikket da han skulle krones som den lovede Messias – men ingenting skjer!
- Jesus kom ikke for å bli opphøyd og hyllet – men for å dø på et kors
- PNTC Mk ↩︎