Bibelteksten: Judas
Fugleperspektiv
- Judas brev består bare av ett kapittel som fokuserer på viktigheten av å leve et moralsk liv og på falske lærere som hadde en umoralsk livsførsel
- Han Kommer med en rekke eksempler fra det gamle testamentet (og andre bøker) som illustrerer hvordan det går med de ugudelige
Under lupen
- Judas 6: Vokternes fall
- Når Judas skriver om «englene som forlot sin bolig» refererer han sannsynligvis til en tradisjon som er knyttet til 1. Mosebok 6:1-4 (gudesønnene som man trodde var engler kom ned og tok menneskedøtrene til koner)1
- Judas 14-15 er en referanse til 1. Enoksbok 1
- Denne historien utbroderes i 1. Enoksbok 6-19 (skrevet i det 2. århundre f.kr.)2
- Historien hintes til i 1. Peter 3:19–20, 2. Peter 2:4
- Kort oppsummert går historien slik:
- I Henoks dager (1. Mosebok 5:18) var det 200 engler (kalt vokterne) som ble ledet av englene Šemiḥazah og ʿAśa’el
- De kom ned fra himmelen, ned på Hermonfjellet
- De begjærte de vakreste kvinnene og giftet seg med dem og deres avkom ble kjempene på jorden
- De lærte menneskene all slags synd og ondskap
- Gud dømte vokterne til mørke under jorden og kjempene ble dømt til å drepe hverandre i krig, men deres ånder ble onde ånder som forårsaker ondskap i verden
- Gudesønnene identifiseres med engler (også kalt «vokterne»)
- Vokterne nevnes i Daniel 4:13, 4:17 og 4:23
- Mye av ondskapen i verden (om ikke all) ble tilskrevet disse vokterne og deres fall, men denne måten å se verden på ble mindre populær og syndefallet i 1. Mosebok 3 ble etter hvert den dominerende forklaringen (se: Romerne 5)
- En alternativ måte å se på 1. Mosebok 6:1-4 er at «gudesønnene» er etterkommerne etter Set (altså de som skal holde seg til Gud)
- Når Judas skriver om «englene som forlot sin bolig» refererer han sannsynligvis til en tradisjon som er knyttet til 1. Mosebok 6:1-4 (gudesønnene som man trodde var engler kom ned og tok menneskedøtrene til koner)1
- Judas 9: Mikaels kamp3
- Igjen får vi innblikk i en tradisjon som det står lite om i Bibelen
- Flere av kirkefedrene forteller at dette er en tekst som refererer til en bok som kalles for Moses’ testamente, men det er vanskelig å være sikker på det
- Den teksten som ligner mest fra Bibelen er nok Sakaria 3:1-2 der Herrens engel og Satan argumenterer seg imellom over Josva, øverstepresten
- Ordet «erkeengel» forekommer kun en annen gang i det nye testamentet (1. Tessalonker 4:16)
- Judas poeng med historien er at disse falske lærerne forbanner Satan og de onde makter uten å ha Guds backing – noe selv ikke Mikael våget å gjøre
- Douglas J. Moo, 2 Peter, Jude, The NIV Application Commentary (Grand Rapids, MI: Zondervan Publishing House, 1996), 241. ↩︎
- Richard J. Bauckham, 2 Peter, Jude, vol. 50, Word Biblical Commentary (Dallas: Word, Incorporated, 1983), 51. ↩︎
- Douglas J. Moo, 2 Peter, Jude, The NIV Application Commentary (Grand Rapids, MI: Zondervan Publishing House, 1996), 246. ↩︎